الجمعة، نوفمبر 24، 2006

وجيه عزيز

متجرحوش الورد بلاش.. ده الشوك رخيص و ساعات ببلاش.. حتى ان خاصمنى الحظ مجاش متجرحوش الورد.......
------------
بغيب لكن برجع و احس بوحشة للشارع و للحارة و للقلة على شباكى و للشمس اما بتصاحب حيطان البيت
على بابك انا غنيت و حسيت بالدفا معاكى انا حسيت........
---------------
هى عيشة ولا موتة و لا فوتة فى حارة سد
قول معايا صوتى لسه منتهاش ليه بنرخص ليه بنرضى نبيع بلاش!!....
---------------
شوية هموم بتوع كل يوم يلفوا فى راسى ..افر يطولونى ..ولما يطولونى.. اقلع مداسى والعن دماغ اللى نايم وناسى....
تعدى عليا الليالى تقولى بتضحك يا طيب طييب
---------------
مش كل ما تفتح ايدك تبقى بتحضن بنى ادمين .. ده احنا ساعات لما نفرح غنوة يقوم يترد علينا اللحن حزين..
وفر حزنك لسه هتحزن و لم ضلوعك تحت ايديك و قبل ما تحضن بص الاول تحضن مين...
احنا ساعات يوحشنا الناس.. احنا ساعات يوحشنا البنى ادمين..
----------------
اعرف عيون هى الجمال والحسن ..و اعرف عيون تاخد القلوب بالحب.. و عيون مخيفة وقاسية وعيون كتيير ..و بحس فيهم كلهم بالحزن..
----------------
خفت عارفة خفت ليه .. ليه يا عينى ليه؟.. شفت قلبى جريت عليه.. ليه يا عينى ليه؟.. شوفته مرة حلمت بيه ومن يوميه احكى ايه ولا ايه
ساكتة لييه ايوه ليه؟.. ايه جوه قلبك شايلة ايه؟...
-------------------
الضحك شكل البكا خالص تلامذة وفصول ومدارس يا مانجه ليه طارحة فى مارس...
زعلان شوية (وماله) وفرحان شوية (على ايه )زهقااان (من ايه) مبسوط شوية( ماشى) تعباان( امممم)...
-------------------
عاشق للكون فى هواكى وراسم احلام وياكى واسأل عن قلبك عادى واسكت لما اسمع ردك...
-----------------
انا زارع فى جناين بكرة الفرحة بالقول واللمس.. انا عاشق مجنون ولكنى انا راسمك بقلوب على الشمس..
-----------------
فنان فقير على باب الله و الجيب مفهيش ولا سحتوت و العمر فايت بيقول ااااه و القطر فايت بيقول توووت ...



ملخص سريع لابداعات وجيه عزيز الغنائية
حفل وجيه عزيز يوم الثلاثاء القادم 28\11 الساعة 8 ونص فى ساقية الصاوى و معاه الشاعر الجميل على سلامة
http://wagihaziz.com/

هناك 12 تعليقًا:

BIRA يقول...

حلوه قوي تجميعات الكلمات لوجيه من أول محمد ناصر إلى على سلامه ..
إحنا فعلا بنستنى الحفلة كل فين وفين .. بس هي المره دي طويلت أكتر من سنه ..
وبالنسبة لمصطفي ذكري كتاباته حلوه بس صعبه ...

تحياتي

Dananeer يقول...

بجد كلماته و اغانيه اكتر من حلوه
كنت حطه امل احضر الحفله

Noran يقول...

حقيقى :أنا مش عارفه أشكرك إزاى
طول عمرى بسمع عن اسم (وجيه عزيز)بس عمرى ما فكرت أنه بالشكل ده
وعمرى ما قررت أنى هسمعه إلا لما قريت الأنت كاتبه
............
أنا قريت البوست ده من يومين ومن وقتها عامله اسمعه ..و
شكرا على تعريفى بهذا الشخص الرائع ......

كده أنا لازم ما فوتلوش الحفلة الجايه فى الساقية
.........
شكرا مرة أخرى ,,,,,

محمد ياسر يقول...

شكرا هو فعلا جميل
ان شاء الله هتعجبك الحفلة يا نوران ومرة تانية تتعوض يا دنانير

saso يقول...

:))
تعرف اني اتعودت اسمع فنان فقير كل يوم
والاكتر يمكن نفس الاحساس بجد بقيت باسمعها كل يوم
ميرسي يا محمد بجد علي الاغاني وعلي الكلمات

Taher يقول...

صراحة انا اول مرة اسمع عنه

بس كلماته طبيعية كده وجميلة

محمد ياسر يقول...

جميل اوى انى قدرت اعرف ناس مين هو وجيه و لو عايز اغانيه ابعتلى او قلى يا طاهر

ادم المصري يقول...

حساس جدا يا بني

بالرغم ان الميعاد فات


بس احب احيك علي التجميعات اللي انت نقيتها كلها


هي عندي اغاني

ايه رايك عايزها ؟

محمد ياسر يقول...

هى عندى برضه يا ادم المصرى

شكرا ليك كتيير

غير معرف يقول...

ده مقاطع من حفلة وجيه عزيز و الشاعر علي سلامة في ساقية الصاوي


http://www.youtube.com/watch?v=xVXTZUd_NY0

http://www.youtube.com/watch?v=WPr4nradIh0

http://www.youtube.com/watch?v=VXHsm37ltPg

http://www.youtube.com/watch?v=qv8gXDfpgsc

http://www.youtube.com/watch?v=u-NxEobE9Y8

enjoyyy...

ابن مصر يقول...

جميل قوي الكلام دي .. يا حظوكو علي ايامي انا كان عبد الوهاب لسه بيغني ...حقيقة والله

محمد ياسر يقول...

شكرا اوى يا سارة

ابن مصر ولو سمعته هيعجبك اكتر