السبت، سبتمبر 20، 2008

حواديت

سر الحياه لو تعرفيه يا حبيبتي سر الحياه نبض الحياه انا و انتى
دى مركبي فضة و فرحي لو قضى حبيبتي تبقى معاي من غيرها مش هرضى
يا قلب صبح و مسايا ما بين رحايا و رحايا و يحوشوا عنك ندايا امد ليكى البصاير
ده عنيكي دول مرايات مرسوم انا فيهم
علمونى عنيكي اسافر علمونى اكون مسامح زى نبع الحب صافي
لو يتغير الزمان و قابلتيني فى اى مكان كنت اعشق من غير ما تقولي
طب خدينى فى ريح طيفك حتى حتى فى ليل كيفك ده انتى مالية الشوق ملوااا نفسه لو يلمس طراطيفك
مدى ايديك ادى ايدي ده الطريق زحاااام خلى قلبك ويا قلبي هتهون الالام انا و انتى يا حبيبتي حلم من الاحلام
تنده اقول حاضر مهما تغيب حاضر شايفك بعيد حاضر و انت الحبيب حاضر
احلى بكرة لينا تحلى الذكرى بينا طول ما احنا يا ناس عايشين مبنجرحش العاشقين
سهران بناديكي فاتح شبابيكي عاشق بغنيكي و الدنيا و عنيكي من لون لياليكي.... و الحياه لها لون لون جمال ليالينا
كل الحاجات الا عيونك ممكن انساه كل الحاجات من حواليا عارفة و حساه ...كل الحاجات بتفكرنى و الذكرى مش بتصبرني
يا ليلة عودى تانى يا ليلة كونى تانى
عيون حبيبتي الطيبين بيعلمونى اكون حنين ده مفيش ما بينا لأ وليه ولا كدب نتأسف عليه
قلبي يا قلبي شبكتك مهرك دمى يا كل شراييني تعالى اتجمعى اتلمى هعملهم خيط من نور و هلضم فصوص قلبي كردان داير ما يدور ...
بحبك تستكين الريح فى قلبي و الامانى تزيح بحبك اعشق التصريح و دربي فى الضلام مغمور بحبك تبتدى البدايات تاخدنى ضحكتك بالذات تعيبني روح و قلب و ذات تعيدنى كشف للمستور
حلى ضفايرك للهوا و اتمايلي فى بحور الهوا غني للحب اللى جمعنا سوا مركب هوانا فى الهوا حلى الشراع رايحين سوا لبلاد متعرفش الخداع
انتى فرحى اللى عاش يا عنيا و انتى بكرة اللى غير فيا و انتى دا انتى اللى خايفة عليا يا لحنان بشتاق
عمرك ده رسمه على كفوفي ابصله يهرب خوفي
و انا الهدى لما تضيعي و انا الهوى لما تحبي لبي ندايا و لا تخبي ازرعلك العمر جواهر ...
فى عنيكي غربة و غرابة و انا فيكي مغرم صبابا احلم على شالك انام كأنى فرد من الحمام برموش عنيكي تغطيني رمشك شطوط طب رسينى انتى انا و بكرة ليا و ليكي
مفيش كسوف فى المحبة و لا للمحبة شروط عمرك ما تشعر بغربة الا فى حنين مكبوت و انتى يا سامعة و شايفة احساسى فوق الوصف من غير ما اقول انتى حاسة عارفة اللى فيه بالحرف
يا غزالى يا حلالى فى عيونك حلمي انا يا انا يا انا يا سكر بالهنا يا انا ما انا دايب كام سنة
قلبي يبقى نبع صافى و جنني طول البعاااد
يا شال الهوى غطيه يا نسيم الاطيب ده داويه و تحاسبي يا غربة عليه بكيني و اضحكى ليه
مهما عيون الناس بتعرفنى غيرك ما يعرفنى مهما ليالى الوعد توعدنى قلبي بيوعدنى ضحكتك بتنهدلى نظرتك بتعرفنى
انا انسى فى شفايفك اسمي انا فاهم فى كنوز العفة انا ممكن اجريلك دمي انا حاسس دمي هيتصفى
يا ابتسامة سمرا نيلي تسلميلي
امانة يا موج بوس خشب المراكب امانة يا موج طبطب على اللى راكب امانة يا هوا تكتب على الشراع اللقا اكيد من بعد الوداع
دى شفايفك لما بتتنهد انا بستشهد و بعيش فى النار و عيونك لما بتتلفت انا بتفتفت ملحقش احتار يا اللى انتى حبك حرية فى العشق اه ولا شئ ممنوع يا سمرا يا سمرااا
حبيتك اد ده كله سوااا حبيتك و انتى عشاني هواااا

----------
بشكر محمد منير تعبت انا وهو اوي فى البوست ده

هناك 8 تعليقات:

3ali يقول...

awesome compination man
m3 enak 3amel lel ragel blog ma7'soos , bas yala zyada mn re7et el 7abayeb
:D
bgad blog hayel gdan gdan ..
kol sana wenta tayeb yabni
we 3awzeen nshofak sooon bgad !

hodhoda يقول...

dayman btfag2na be afkark el gdeda ya m7md ya rb dayman fe el mo2adema we rbna yof2k post gamed fe3lan we zo2k hayel

من اجل عينيك يقول...

بتبعديني عن حياتك بالملل
وخليتيني ااقول خلاص مافيش امل
استمري هتخسريني
استحالة هتكسريني
وحسسيني انك حجر او وردة ذبلت ع الشجر
صبرت صبر غريب رهيب لا يحتمل

..

من غير كسوف قلتي انا عشقاك
انا باعترف بهواك
ده انا من زمان عايزاك تبقى حبيب قلبي
مشيت وياك للاخر
اتاري اولك اخر
عينيك خدتني للحلم اللي مابيكملش

........

مشاركة لا بأس بها
لأني كنت باسمعها وانا بأقرا البوست
وشكرا لمحمد منير الحبيب

ازيك يا محمد .. شكلك نسيتني !!!

محمد ياسر يقول...

على
اه فعلا مع انى عامله مخصوص لكن ده برضه مهم يبقى هنا فى حدوتى
و ربنا يخليك يا جميل و انت طيب
و انا كمان عاوز اشوفك شوف امتى و نتقابل

هدهدة
ربنا يخليكي و يا رب دايما تعجبك بوستاتى

من اجل عينيك
مشاركة جميلة لاغنيتين بحبهم اوي اكيد
و انا كويس يا فاطمة و مش ناسيكي انتى بس اللى مش باينة

عطشان يقول...

و انا كل ما قول التوبة
ترمينى المكاتيب

بعت الدموع و العمر
طرحت جناينى فى الربيع الصبر
قولت انا عاشق ساقونى كتير المر

اوعاك تراهن ع الزمن
عمر الزمن ما كمل الحدوتة

مكتوب على كف العاشق
روح بلدك يا غريب

حسن ارابيسك يقول...

الحقيقة
إنتقاء جميل لبعض من كلمات أغاني منير القديم منها والجديد

لكن أنا سأتحدث هنا بخصوص البوست السابق الخاص بمودي وحسين الأمام وأنا أعرف الأثنان وخصوصاً مودي حينما كنت شرعت في تنفيذ شريط من انتاجي وكلماتي وصديق ملحن لي هذا الكلام على فكرة قديم جدا جدا وعلى أساس ان مودي يوزع الشريط لكن ماحصلش نصيب وكنت عملت له كام ريبورتاج ماعلينا

لكن أنت أشرت عن ألبومات جميلة لهم وخصوصا الأول الذي يحمل اسم الفرقة طيبة وكانوا اربعة حسين ومودي وأثنان أخران يلعبوا جينار وبيز جيتار
هذا الشريط ظل معي سنوات طوال ثم عثرت عليه فجأة في إحدى البلاد العربية صدفة فأشتريته وأخذه مني صديق سوداني شاعر جميل
المهم فعلا هذا الألبوم كان مميز جداً كنت أحب فيه إغنية أسوان
على ما أفتكر بتقول
علي زعلان ليلى سابته من ست إيام علشان .............. خد الجيتار وسافر راح أسواااااان

وإغنية
فاكر صاحبتنا بتاعة الكلية
مش هاتصدق لو قلتلك دي بقت بطلة افلام
ومش هاتصدق لو قلتلك بتاخد في الفيلم كام ولا كام..بطلة أفلام
أيوه اتولدت في يناير..ماشربش سجاير.إلخ
وإغنية الجو في قبلي جميل
فعلا البوم كان لايوجد مثيل له في شكل الكلمات والالحان أتمنى أن أجده على الرابط الذي أشرت إليه
كل الشكر من قلبي على ما تبثه في نفوسنا من ساعدة واسترجاع لذكريات جميلة
تحياتي لشخصك ومواضيعك القيمة
حسن أرابيسك

محمد ياسر يقول...

عطشان
شكرا يا ريس على المشاركة بس دى مش فى حواديتي دى حواديتك انت انا عارف
و مشاركة جامدة

حسن ارابيسك
اشكرك جدا
يا ريت مشروع الشريط ده كان كمل
و فعلا فى ال3 اغانى اللى قولتهم و هو شريط جميل هتلاقيه فى الرابط اللى حاطه و لو فى مشاكل قولي انا تحت امرك

اتمنى اقابل حضرتك يوما ما بجد نفسي

غير معرف يقول...

~..........................................