الأحد، نوفمبر 01، 2009

اراء

- معرفش مناسبات للكتابة لكن فجأة كده بتجيني الحالة انى اكتب .. اكتب و بس
- انا بحقد على عمرو دياب و تامر حسنى مش عشان هما كويسين ابدا بس عشان مصر كلها بتسمعهم خاصة المستويات المتدنية لما بترتقي يبقى هما دول اللى يسمعوهم بدل الشعبي
- بس انا كان نفسى اكون مكانهم او اى حد تاني مفيد مكانهم عشان يوصل اغاني ليها رسالة او مغزى مش كله فى موضوع واحد و هو الحب طبعا
- عشان كده مصر دى كلها مطلعتش مطرب غير محمد منير و بعض المحاولات التانية اللى مقدرتش توصل اما منير فهو عمل اللى عليه( و غنى فى غير الحب بتاع الحبايب )حتى لو لسه فى ناس كتير مبتسمعوش
- الدنيا مش كلها علاقة بين بنت و ولد بس عشان كل الاغاني و المواضيع تبقى عليها
- انا مقتنع ان الشعر او اى كلام حد بيكتبه لازم هو اللى يجرى ورا كل واحد يقوله دا انا بكتب و يسمعه و يشوف رأيه مش الشعر كشعر او فى القصة كقصة اكتر مهو فى الموضوع
- مقتنع برضه ان ناس كتير مستعدة تسمع لكن مش عارفة ولا لاقية انها تسمع بس برضه فى ناس كتير لا بتحب تسمع ولا عاوزة تشغل دماغها فى حاجة اصلا
- كل انسان مننا عنده اخطاءه اللى مش شايفها حد غير ربه اللى ساتره بس لكن المشكلة اما الانسان ده يفضح نفسه بنفسه و يتكلم عن ده
-انا مكنش عندى مشكلة اما اجي ارتبط ان اللى ارتبط بيها دي تطلع محجبة ولا لا المهم اكون حبيتها و عجبتني شخصيتها اما عن الحجاب فانا مقتنع بيه بس مكنتش هخليها تلبسه الا اما تقتنع اقتناع تام برضه و الا بلاش
- طبعا موضوع الحجاب ده بقى ازمة و محل خلاف و انا مش جاى اقنع حد ولا حد هيقنعني انا بس هقول ان البنت باحترامها سواء حجاب او بدون حجاب الا لو كانت يعني مبالغة فى قلة اللبس ولا التضييق شوية:D
- لما اكون مع واحد صاحبي و بيشرب سجاير و معنديش مشكلة يبقى كمان لو واحدة بتشرب مشوفش مشكلة
- لما بنت تكون محجبة و بتشرب سجاير بيتشاف انه حاجة شاذة و يمكن يتسأل ليه الحجاب يعني تقلعه احسن مثلا هيعجبكو؟!!!
- مشكلة المشاكل ان فى بنات تلبس الحجاب لمجرد شئ اجتماعي و هما مش مقتنعين بيه و انا مع حريتهم ما دام وصلوا للسن اللى يقدر يحكموا فيه بنفسهم يقلعوه دى حريتهم
-موضوع كان نقاش بيني و بين اصحابي مرة و هو ان البنت اللى بتهتم بنفسها هى اللى مش محجبة اما المحجبة فمش باينة بقى فمبتهتمش بنفسها محدش شايفها و انا كنت مختلف معاهم فى الموضوع ده لان اي بنت بتحب تهتم بنفسها و لو ان طبعا قدر اهتمامها مش هيبقى زي اللى بشعرها لان كل ما بتنزل مثلا بتسرحة و تظبطه اما البنت ممكن فى يوم كده تقلب و تغطى
- برضه البنت المحجبة هيبان اهتمامها بنفسها فى لبسها و عموما و لو مش كده تبقى مشكلة
- اى انسان مبيغلطش مع الناس او ادامهم بيغلط مع نفسه
-من مقال مروة رخا فى البوست اللى فات
على رأى هانى سلامة فى فيلم ويجا لما قال لأصحابه - ما معناه – إن لما كل واحد فيكم و فيهم يعرف بنت و يبوس و يحضن و يعمل شئ و شويات ويسيبها علشان هى كدة بقت مش كويسة ... هنجيبلكم منين بنات محدش لمسها

- معظم الشباب عاوزين يكونوا عملوا اللى عاوزينه اما البنت عاوزينها تبقى معرفتش غيره
- موضوع رفض النقاب فى الجامعات انا معاه جدا و مع ان النقاب يتمنع فى كل حتة كمان مش لسبب اكتر من انه وسيلة سهلة اوي للنصب و التخفى و حاجات كتير انما انا مع الحرية كل واحدة حرة تتنقب ولا متلبسش بس فى الزمن ده خطر التخفى ده غير طبعا انه مش موضوع ديني ده زيادة عن التدين


هناك 4 تعليقات:

A.SAMIR يقول...

ساعات كتير بيبقى نفسي ابقى مطرب او شاعر او حتى رسام علشان اوصل معاني كتير ساعات الكتابة ما بتوصلهاش

زقطـوطـة يقول...

إيه ده ؟؟؟
ده انت كنت عطشااااان كتابة ياابني :))))
عجبني جدا رأيك في منير..ده حقيقي
منير غنى لحاجات محدش شافها غيره :)))
عجبني رأيك في إن الحجاب مش عنوان الاحترام...ياما محجبات كانوا آفات على المجتمع :)
عجبني البوست بجد
ميرسي ليك والله
كيفتني ;)

الصقر الجارح يقول...

يا ريت والله ناس كتير تبقى بدل ناس كتير
بس هنقول ايه
...............بس
مقدرش اقول غير كده
بوست حلو والله وياريت ناس كتييييييييييييير تشوفه

لو سالوك عنى قلهم انا شهيد التجربة يقول...

لا بجد شوية اراء جميلة يامحمد فى منهم انا معاك فيهم..والبوست دا اكتر بوست عجبنى