الثلاثاء، ديسمبر 01، 2009

ايس كريم فى ديسمبر

من سنة تقريبا الواحد مكنش متخيل السنة دى تعدى و انها ابوخ سنة فى حياته حتى لو فيها حاجات جميلة بتحصل فى حاجة كبيرة بايخة كانت هي المسيطرة ... قضيت ايام عمري ما كنت اتخيل اني اقضيها .. شفت و قابلت حاجات كتير متتحكيش لكن بجناني انا واثق ان هيجي وقت حكاياتها ... و الشهور قعدت تعدى تقيلة انا مش هنكر لانها كانت احداث تقيلة مع اني برضه كنت احسن من كتير ... الوقت بيعدي على طول بشكل ثابت بس احنا اللى احيانا بنعيشه نحس انه تقيل و بطئ و اوقات نحسها سريعة ده راجع لاحساسنا اما الوقت ثابت .... كمان اما المدة بتخلص بتقول يااه ده الوقت عدى لانه بيبقى راح فى الماضي و انت بعدت عنه فقلت ده عدى ...

كل الشهر من السنة دى بالذات كان بيمثلى شئ مهم ... زي شهر فبراير مبحبوش و ده لاسباب مش هقولها ... اما شهر اغسطس فهو زي ما احمد خالد توفيق كتب روايته الحب فى اغسطس ... اما شهر سبتمبر ده عيدي و محبوبي بحبه و بحب اللى يبقوا مواليده ... اما نوفمبر فهو كان sweet November الفيلم و كان حماسى و سعيد زي November sky مقطوعة المزيكا الجميلة لياني ... و انهاردة احنا ديسمبر و انا سعيد بيه ... ديسمبر عز الشتا و البرد و الدفا شهر فيه رومانسية كده ... و خلاص سنتي اللى انا مستنيها تخلص قربت خاصة 2009 لان الجاية مرحلة تانية مختلفة و انا اقصد سنتى دى اللى هى فى فبراير البايخ هتخلص .. و ده احد اسباب اني مبحبوش اني مش عاوزه.. عاوزه اما يجي يخلص ... عشان كده مارس هو شهر البداية بالنسبة ليا ..
نرجع لديسمبر و الشتا و احلى حاجة فى عز الشتا فى ديسمبر نخرج فى عز البرد و المطر كمان و ناكل ايس كريم و يكون شيكولاته ... و احسن ايام نوم و احلام بتكون فيها ...
انا بحب فيلم ايس كريم فى ديسمبر اوي ......

مولود فى عز الشتا عيل جميل اوي و كان بردان اوي من الجو بس كان بيحب الدنيا اوي و عاوز يعمل حاجة كبيرة و كان هو نهاية لكل سنة و ده مش وحش لانه كان كل ديسمبر بيولد سنة جديدة و الاحتفال للمولد الجديد ... تخيلوا اما شهر يولد سنة كاملة ....

كوثر مصطفى كتبت قصيدة جميلة اوي قالت فيها ...
إنت و انا
أيام كتير
وشهور كتير
و سنين كتير
كلها كانت ديسمبر
شهر واحد ف السنة
لكن أخير
برد و مطر وانا فيه لوحدى

الله أعطانا الذاكرة بحيث قد يكون لدينا الورود في ديسمبر كانون الاول.
James M. Barrie جيمس م باري

ليست هناك تعليقات: